Differentiëren in de stad
De komende jaren investeren wij in het beheer van Almere door op beeldbepalende plekken het beheerniveau te verhogen. Dit zijn plekken in de stad waar een groot aantal bewoners en bezoekers dagelijks komen en die daarmee bepalend zijn in de kwaliteitsbeleving van de openbare ruimte. De inzet van de extra structurele middelen voor het differentiëren is gebaseerd op de resultaten van de Tussenevaluatie Bestuursopdracht Beheer. We geven in 2019 op drie manieren invulling aan het differentiëren:
- We investeren in het schoonhouden van het centrum Almere Stad en de omliggende wijken. In de afgelopen jaren hebben we gemerkt dat de gebruiksintensiteit van het stadscentrum is toegenomen door evenementen, weekmarkten en standplaatsen. Dit vraagt van ons dat we op andere momenten – op zaterdagen, zondagen en aan de randen van de dag – de stad schoonmaken. Daarnaast hebben we geconstateerd dat het Chinees graniet in het stadscentrum om een meer geavanceerde techniek van schoonmaken vraagt. Om de kwaliteit en de levensduur van dit materiaal te kunnen waarborgen investeren we daarom in dit onderhoud.
- We versoepelen de in de Bestuursopdracht Beheer genomen maatregel ‘25% van alle sierplantsoenen in Almere omvormen naar gras’. In de tussenevaluatie is geconstateerd dat deze maatregel vanuit het oogpunt van functionaliteit niet geheel haalbaar is en dat 15% omvormen realistisch is. Door de maatregel te versoepelen blijft een diverse groenuitstraling op meer plekken in de stad behouden.
- We investeren in het (groen)onderhoud op enkele locaties in de stad waarvan we door onze gebiedskennis en meldingen van bewoners weten dat daar de kwaliteit van de openbare ruimte onder druk staat. Daarbij zetten we in op het verwijderen van onkruid op stoepen, het snoeien van hagen en het onderhoud van sierplantsoenen. Ook onderzoeken we op welke intensief gebruikte plekken in de stad we de komende jaren het beheerniveau gaan verhogen.
De extra structurele middelen zullen vanaf 2020 toenemen tot structureel €1,6 miljoen per jaar. Dit stelt ons in staat om vanaf dan extra in te zetten op differentiatie in woonwijken. In 2020 zullen we - bij de totaalevaluatie van de bestuursopdracht – bewoners en ondernemers uitnodigen om aan te geven op welke wijze we deze middelen naar de wensen van de stad kunnen inzetten.
Opvolging lessen rekenkameronderzoek
In de afgelopen jaren hebben we steeds beter grip gekregen op de beheeropgave die we vandaag de dag in Almere hebben. In het rekenkameronderzoek, “Lessen beheer en onderhoud openbare ruimte Almere”, is geconstateerd dat de gemeente Almere voor een groot deel het onderhoud van de stad op orde heeft. Er wordt probleemoplossend gewerkt en er worden zichtbaar lessen getrokken uit participatietrajecten.
In het rekenkameronderzoek is echter ook geconstateerd dat het assetmanagement verbeterd moet worden. Assetmanagement is een methodiek gericht op het optimaal beheren van de kapitaalgoederen (assets), zoals onze wegen, het groen, de bruggen, de riolering en het water. Op basis van de actuele onderhoudsstaat en de levensduur van elementen in de openbare ruimte wordt – aansluitend bij de behoefte van gebruikers - bepaald welke beheeractiviteiten we wanneer moeten uitvoeren. Het gaat daarbij steeds om het vinden van de juiste balans tussen kosten, prestaties en risico’s.
In de komende decennia worden we geconfronteerd met een grote vervangingsopgave in de openbare ruimte. Om ook bij het ouder worden van onze stad de juiste keuzes te kunnen blijven maken voor de inzet van de beheermiddelen, investeren we de komende drie jaren in het invoeren van assetmanagement. Hiermee zetten we de volgende stap in het efficiënt en effectief beheer van Almere.
In het rekenkameronderzoek wordt daarnaast ook geconstateerd dat er kansen zijn om het beheer dichter bij de leefwereld van bewoners aan te laten sluiten. Met de inzet van de extra structurele middelen om te differentiëren en het betrekken van bewoners bij de totaalevaluatie van de Bestuursopdracht Beheer geven we invulling aan deze aanbeveling. De laatste aanbeveling uit het rekenkameronderzoek gaat over de wenselijkheid van meer kaderstelling door de gemeenteraad, zoals is gedaan met het bomenkader. Hierboven is al aangegeven dat we de komende jaren invulling geven aan deze aanbeveling.
Inlopen urgente achterstand groot onderhoud en vervangingen
In het Meerjarenperspectief Beheer Almere (MPBA) 2017 en 2018 is aangetoond dat er sprake is van een achterstand in het beheer en onderhoud. Begin 2018 is in kaart gebracht voor welk deel van deze achterstand het wenselijk is om deze op korte termijn in te lopen. Het gaat om achterstallig onderhoud dat kan leiden tot beperkingen van het gebruik en kapitaalvernietiging. Een voorbeeld hiervan is de Polderdreef, waar door scheuren en gaten in het asfalt het functioneren van de weg onder druk staat. Voor het inlopen van deze urgente achterstanden is in de komende vier jaar € 10,4 miljoen beschikbaar gesteld. In 2019 is er € 4,4 miljoen beschikbaar gesteld, dat is toegevoegd aan het MPBA.
Op basis van het afwegingskader van het MPBA is bepaald welke projecten in 2019 worden uitgevoerd. Het afwegingskader bestaat uit een aantal door het college vastgestelde criteria, op zowel technisch alsook sociaal, economisch en maatschappelijk vlak. Elk criterium heeft een bestuurlijke wegingsfactor meegekregen. De criteria tellen dus niet allemaal even zwaar.
De groot onderhoud- en vervangingsprojecten die worden afgewogen op basis van genoemde criteria zijn van technische aard of komen voort uit wensen uit de stad. Door het toevoegen van deze middelen aan het MPBA kan in 2019 groot onderhoud worden gepleegd aan de Oosterdreef, Havendreef en de Polderdreef. Ook kan de achterstand in het onderhoud van de busbanen (deels) worden ingelopen inclusief het vervangen van Abri’s, kunnen stootplaten worden hersteld (Evenaarbrug) en kan de Limburgsebrug worden vervangen. In het groen kan er (bos)onderhoud worden gepleegd in de Stripheldenbuurt, Duin, het Beatrixpark én kan de beplanting van de Frezersplaats worden vervangen. De achterstanden die in de afgelopen jaren zijn opgelopen bij het onderhoud van speelvoorzieningen lopen we in 2019 versneld in.
Overzicht Impuls stedelijk beheer
(bedragen x € 1.000) omschrijving | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | I/S |
differentiëren schoon | 375 | 375 | 375 | 375 | S |
differentiëren sierplantsoenen | 192 | 192 | 192 | 192 | S |
differentiëren in wijken | 233 | 833 | 833 | 1.033 | S |
opvolgen lessen rekenkameronderzoek | 200 | 200 | 200 | 0 | S |
inlopen urgente achterstand | 4.400 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | I |