De gemeente Almere heeft als een van de grootste werkgevers van de stad een voorbeeldfunctie. We nemen daarin onze verantwoordelijkheid, bijvoorbeeld door voor iedereen bereikbaar te zijn en door een bijdrage te leveren aan verduurzaming van onze samenleving. Bedrijfsvoering ondersteunt hierbij en levert ook een bijdrage aan de realisatie van de gemeentelijke doelstellingen op het gebied van inclusie en duurzaamheid.
Inclusieve en toekomstbestendige organisatie
Om een adequaat antwoord te hebben op de vraagstukken uit de stad is een wendbare en vitale organisatie van belang. Het komende jaar wordt daarom verder gewerkt aan de al ingezette organisatieontwikkeling. In lijn met de in 2018 opgestelde ‘Inclusieagenda’ zetten we ons ook in om ons personeelsbestand een goede afspiegeling te laten zijn van de relatief jonge, multiculturele Almeerse samenleving. Hierbij worden ook de uitkomsten van de pilot ‘Anoniem solliciteren’ gebruikt. In onze dienstverlening staat de behoefte van de bewoners en ondernemers centraal. Dat vereist dat we goed luisteren in wat er van ons gevraagd wordt en dat we in duidelijke en begrijpelijke taal communiceren. Daarom investeren we in helder en duidelijke communicatie.
De ICT component speelt een steeds belangrijkere rol. We zijn in staat steeds meer van onze producten en dienstverlening digitaal beschikbaar te stellen. Tegelijkertijd zijn we in het kader van de privacywetgeving alert op hoe we omgaan met gegevens en werkprocessen. In 2019 zal verder worden gewerkt aan het realiseren van een nieuw type werkplek met een breed pakket aan virtuele diensten en applicaties.
Inkoop en aanbesteding
Het inkoop- en aanbestedingsbeleid met als speerpunten ‘stimuleren lokale economie, duurzaamheid, Social return (SROI) en innovatie’, dat sinds 2016 in werking is getreden, werpt haar vruchten af. Bedrijfsvoering speelt hierin, onder de noemer Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI), een actieve rol. Genoemde bestuurlijke doelstellingen krijgen een duidelijke plaats in aanbestedingen en dus in de contracten die we afsluiten. Door middel van een Database Lokale ondernemers geven we het Almeerse bedrijfsleven nog beter de kans om uitgenodigd te worden voor een aanbesteding. We zetten ons in voor (duurzaam) betaald werk voor Almeerders met een afstand tot de arbeidsmarkt door het toepassen van social return op de grote aanbestedingen. Met het opnemen van duurzaamheidscriteria heeft de gemeente successen geboekt op het terrein van circulair en biobased inkopen.
Begin 2019 wordt het inkoop- en aanbestedingsbeleid in samenspraak met raad en lokale ondernemers geëvalueerd. Dit alles om gemeente Almere koploper te maken op het gebied van maatschappelijk verantwoord inkopen.
Vastgoed
De gemeente heeft vastgoed in haar portefeuille om inwoners in staat te stellen onderwijs te volgen, te sporten en elkaar te ontmoeten. Almere investeert in deze aansprekende gebouwen zodat deze voor een lange tijd gebruikt kunnen worden. Met behulp van het Meerjaren Perspectief Vastgoed Almere (MPVA) bepalen we welke interventies noodzakelijk zijn om ervoor te zorgen dat ons vastgoed langdurig en duurzaam gebruikt kan worden. Zo is er de afgelopen jaren geïnvesteerd in duurzaamheid waarmee nu 90% van gemeentelijk vastgoed dat daarvoor geschikt is, belegd is met PV-zonnepanelen. Daarnaast is er LED-verlichting aangebracht in de parkeergarages. In 2019 zal op nieuwe manieren gewerkt worden aan het duurzamer en energiezuiniger maken van ons vastgoed. Hierbij valt te denken aan het afschakelen van aardgas en energieneutrale nieuwbouw.
Bestuurlijke speerpunten
Organisatieverandering
Om de samenleving en het bestuur zo goed mogelijk te bedienen, wordt meer samenhang en slagvaardigheid van de ambtelijke organisatie gevraagd. Hiertoe is in 2018 een reorganisatie in gang gezet met betrekking tot de top van de organisatie, de bedrijfsvoeringsfuncties en de samenwerking tussen de afdelingen. Behalve dat dit de uitvoerings- en strategische slagkracht ten goede komt, besparen we hiermee op de kosten door efficiënter te werken. Bij de Programmabegroting 2018 is hiervoor € 2,1 miljoen aan besparingen ingerekend. Zoals afgesproken in het coalitieakkoord wordt hier bij deze begroting nog € 1,5 miljoen aan toegevoegd.
Bij de organisatiewijziging willen we frictiekosten zoveel mogelijk vermijden door al vooraf na te gaan welke vacatures vrijkomen en hoe mensen naar ander werk binnen de organisatie kunnen worden begeleid. Toch is een bepaalde mate van frictiekosten onvermijdelijk, aangezien het niet zal lukken om alle boventalligen binnen een jaar naar nieuw werkt te begeleiden. Deze frictiekosten bedragen naar verwachting € 1,6 miljoen, hiervan wordt € 1,1 miljoen (70%) gereserveerd binnen de begroting en € 0,5 miljoen (30%) als risico opgenomen binnen het weerstandsvermogen.