In de eerste veertig jaar van het bestaan van Almere lag de focus vaak op verdere groei. Met het ouder worden van de stad wordt ook het beheer van de bestaande stad steeds noodzakelijker. Zo zijn de oudste delen van de stad toe aan grootschalige ingrepen en wordt het beheer van de openbare ruimte steeds belangrijker. Hierbij hoort tevens dat we investeren in duurzaamheid en bereikbaarheid.
Stedelijke vernieuwing
We gaan investeren in de oudste delen van onze nog jonge stad met een focus op twee gebieden: de binnenring in Almere Haven en Centrum-Buiten. In Almere Haven gaan we het centrum nieuw leven inblazen met gerichte ingrepen. In Almere Buiten ligt de focus op het centrum en het creëren van meer reuring. Om de vernieuwing in beide gebieden aan te jagen reserveren we de komende jaren twintig procent van de winst op verkochte gronden. Hoe de projecten precies vorm krijgen wordt de komende tijd samen met de gemeenteraad en de stad verder uitgewerkt. Naast deze gebieden spelen er ook in de rest van de stad en op bedrijventerreinen diverse stedelijke vernieuwingsprocessen. Dit zal in de toekomst alleen maar toenemen. Daarom gaan we een visie op stedelijke vernieuwing in Almere ontwikkelen. Dit zoals afgesproken in de Programmabegroting 2018. Hierbij worden de leerervaringen in Haven en Buiten meegenomen.
Versterking van het beheer en onderhoud van de openbare ruimte
In de afgelopen coalitieperiode is met een bestuursopdracht een financieel tekort op het beheer opgelost. Hiervoor is de beheerorganisatie gestroomlijnd en zijn kostenbesparende maatregelen bij het beheer van de openbare ruimte genomen. Dit heeft pijn gedaan in de stad. In deze coalitieperiode versterken wij het beheer en onderhoud om het karakter van Almere, als meerkernige stad met gescheiden verkeerssystemen met veel groen en water, te behouden. Op de eerste plaats investeren wij in het inlopen van achterstanden in het groot onderhoud van de openbare ruimte (€ 4,4 miljoen in 2019). Daarnaast investeren wij volgend jaar € 1 miljoen en vanaf 2020 structureel € 1,6 miljoen, om op beeldbepalende plekken in de stad de beleving te verbeteren en de conclusies van het rekenkameronderzoek uit te voeren.
In 2020 evalueren wij in samenspraak met de stad alle maatregelen die in de vorige coalitieperiode zijn genomen in het kader van de bestuursopdracht Beheer. Op basis daarvan herijken wij de visie op het beheer en onderhoud, zodat deze past bij de ouder en groter wordende stad en bij de ambities op het gebied van duurzaamheid, energietransitie en circulaire stad.
Verduurzaming
Het is niet voldoende om onze stad enkel te onderhouden en te vernieuwen, maar is het ook noodzakelijk om te investeren in een duurzamere wereld. Wij zien verduurzaming als het realiseren van ambities om energieneutraal en gasloos te worden, de stad klimaatbestendig te maken en om een afvalloze stad te zijn. Beperken van de hoeveelheid restafval draagt bovendien niet alleen bij aan hergebruik van grondstoffen, maar draagt op termijn ook bij aan een lagere afvalstoffenheffing.
Verduurzaming vraagt een integrale aanpak, zowel binnen de ambtelijke organisatie als met bewoners, bedrijven en organisatie. Hiertoe gaan we een duurzaamheidsagenda opstellen. Naast deze bredere inzet op verduurzaming, zetten we de in 2017 verbrede aanpak van dierenwelzijn door en wordt hierover jaarlijks gerapporteerd aan de gemeenteraad. Ook gaan we een visie op ecologie opstellen.
Bereikbaarheid
De groei, de doorontwikkeling en het beheer van de stad vragen dat we (ook na 2020) blijven investeren in bereikbaarheid en verkeersveiligheid. Omdat de manier waarop we ons verplaatsen verandert, stellen we het komend jaar een nieuwe mobiliteitsvisie op. Verduurzaming van de mobiliteit is daarbij leidend. Vervolgens wordt een parkeervisie opgesteld. Daarnaast gaan we actief lobbyen voor bijvoorbeeld de spooruitbreiding tussen Schiphol en Lelystad en het wegennetwerk tussen Almere en Utrecht.
Bestuurlijke speerpunten
Versterking van het beheer en onderhoud van de openbare ruimte
Zoals in de ambitietekst aangegeven, versterken we in deze coalitieperiode het beheer en onderhoud van Almere. Voor 2019 maken we € 4,4 miljoen vrij voor het inlopen van achterstanden bij het groot onderhoud van de openbare ruimte. Hoeveel er in de jaren 2020 tot en met 2022 kan worden vrijgemaakt, hangt af van de nog te realiseren grondopbrengsten. Als alle benodigde middelen volgens plan kunnen worden ingezet, zou de technische achterstand die als onacceptabel is beoordeeld moeten zijn weggewerkt. Het gaat dan bijvoorbeeld om groot onderhoud van de Gooimeerdijk-Oost, de Havendreef en vervanging van het bosplantsoen in Almere Haven.
Daarnaast investeren wij structureel € 1 miljoen in de kwaliteit van de openbare ruimte, door op beeldbepalende plekken in de stad de beleving te verbeteren en € 0,6 miljoen om de knelpunten die zijn gebleken uit het rekenkameronderzoek op te lossen.
Capaciteit duurzaamheid
Verduurzaming is één van de benoemde opgaven in het coalitieakkoord, waarbij de ambities voor de stad liggen op het gebied van energieneutraliteit, van het gas af, klimaatbestendig, afvalloos en circulair. Om hieraan invulling te kunnen geven maken we structureel € 0,6 miljoen vrij voor extra personele inzet. Hiermee kan een duurzaamheidsagenda uitgewerkt en is apparaats- en programmabudget beschikbaar voor gasloze wijken
De plannen voor de komende jaren worden uitgewerkt in een duurzaamheidsagenda en een bijbehorend uitvoeringsplan 2019-2022. Deze zal in het voorjaar van 2019 worden vastgesteld. Onderdeel van deze uitwerking is een onderzoek naar de mogelijkheid om interne (fonds verstedelijking) en externe financieringsbronnen (provincie, rijk, Europa, partners) in te zetten op het thema. Pas bij de Programmabegroting 2020 zal worden besloten over de uit te voeren projecten en de dekking hiervan.
Mobiliteit en de meerjarige infrastructuurplanning
Om de infrastructuur te kunnen laten meebewegen met de groeiende stad is het nodig om blijvend te investeren. In de gemeentelijke begroting zijn hiervoor tot 2018 middelen beschikbaar gesteld. Voor de jaren daarna is jaarlijks € 889.000 beschikbaar vanuit de provinciale mobiliteitssubsidie. Om deze middelen te kunnen besteden is minimaal 50% cofinanciering vanuit eigen middelen nodig. De gemeentelijke middelen zijn toereikend tot het jaarprogramma 2019, voor de jaarprogramma’s vanaf 2020 zijn er extra middelen nodig. In 2019 wordt de mobiliteitsvisie afgerond.
Hierin wordt het kader vastgelegd voor de lange termijnopgaven en de bijbehorende financieringsbehoefte. Op basis hiervan zal richting de Programmabegroting 2020 een uitwerking plaats moeten vinden van de benodigde infrastructuurinvesteringen in de komende jaren en de structurele financiering hiervan (zowel interne als externe financiering).
Voor twee belangrijke projecten wordt extra budget beschikbaar gesteld, zodat deze kunnen worden uitgevoerd. Ten eerste wordt er € 0,5 miljoen beschikbaar gesteld voor de overkapping bij busstation ’t Oor. Hiermee wordt tegemoetgekomen aan de motie die bij het bestemmingsplan Floriade is aangenomen.
Tevens wordt er € 1,6 miljoen beschikbaar gesteld voor het aanleggen van drie bruggen bij het Spoorbaanpad. Voor deze investering zijn ook Rijksmiddelen aangevraagd die hiermee zekergesteld kunnen worden
Floriade
Mensen maken de stad en het kan in Almere! Samen zijn we terecht trots op onze mooie stad. Het Floriade evenement laat de sterke kanten van Almere zien: het prachtige groene en blauwe karakter van de stad en de innovaties die hier mogelijk zijn. Almere is in het verleden gebouwd door pioniers en het past goed om Almere nóg meer op de kaart te zetten door na te denken over de toekomst. Een toekomst waarin 70% van de wereldbevolking in 2050 in de stad woont. Hoe zorgen we dat dit gezond kan, in een groene omgeving, met een schone lucht, gebruikmakend van duurzame materialen en met zo min mogelijk afvalproductie? Dat laten we zien tijdens de Floriade wereldexpositie, met een bomen-bibliotheek die past bij het groene eiland waar we het "oerbos" in stand laten en alle bomen van A tot Z aan toe voegen! Iedere kavel heeft een groene omlijsting van 4 meter breed en daarbinnen bouwen we, omdat er ook nog zoveel Almeerders op zoek zijn naar een woning. Het levert een fraaie wijk op waarmee we het hart van de stad versterken. Via deze wijk en haar bruggen worden Almere Stad en Almere Haven beter met elkaar verbonden. We versnellen duurzame ontwikkeling in de praktijk en werken aan kennisverspreiding met de Flevocampus. De Floriade draagt bij aan de levendigheid en biedt kansen voor ondernemers. De Floriade is een project dat zeker de komende jaren continue in beweging is en waar de hele stad een mening over heeft. Steeds meer zullen we ook zichtbaar kunnen maken wat we aan het doen zijn.
De Floriade organisatie is druk bezig om de op 1 december 2017 gestarte aanbestedingsprocedure tot het verkrijgen van een samenwerkingspartner af te ronden voor 1 december 2018. Hiermee gaat het Floriade evenement een nieuw hoofdstuk in, met een hoogwaardigere uitstraling en wordt een prachtige stadswijk als legacy van de Floriade en versterking van het hart van de stad, gerealiseerd. De financiële effecten van deze aanbesteding en inzichten uit de herijking van de business case zijn inzichtelijk gemaakt en komen uit op een extra bijdrage aan de Floriade van €7,2 miljoen, voor een groot deel veroorzaakt door de te openen grondexploitatie. Met 600 woningen en 60 waterkavels hebben we namelijk een verlieslatende grondexploitatie van € 7,6 miljoen. Echter, volgens de externe Midterm Review betreft het hier een verdienlocatie met extra opbrengstpotentie. Zo bezien is dit een investering die in de toekomst terug verdiend kan worden.
Het tekort in de grondexploitatie zal worden afgedekt door het vormen van een voorziening vanuit een bijdrage uit de gemeentelijke business case. Dit suggereert dat het evenement geld oplevert om de gebiedsontwikkeling mogelijk te maken. Er vanuit gaande dat de gebiedsontwikkeling zichzelf op termijn moet bedruipen, ontstaat er een ander beeld: dan ontstaat er een overschot op de gemeentelijke business case van € 400.000.