Het is onze gewoonte dat wij uw raad met een raadsbrief informeren over de wijze waarop invulling is en wordt gegeven aan de aanvaarde moties en amendementen bij financiële producten. In onderstaand overzicht, leest u welke amendementen en moties inmiddels zijn uitgevoerd. Daarnaast wordt een toelichting gegeven op moties nog opvolging behoeven. De moties en amendementen die in het vorige overzicht, bij de programmabegroting 2018, als afgerond stonden vermeld zijn uit deze lijst weggelaten.
RG-256/2015 Motie Jeugdhotel Kwintes
Kwintes heeft najaar 2017 een concept voorstel ontwikkeld samen met Amethist. Zij hebben het plan even laten rusten in afwachting van de ontwikkeling van het zorglandschap maatschappelijke opvang/beschermd wonen dat voor de zomer wordt uitgewerkt. Het is de bedoeling om met behulp van het zorglandschap in beeld brengen welk zorgaanbod wij hebben en welke behoeften er zijn. Zo krijgen wij zicht op de hiaten in zorgaanbod. Als bekend is of het plan voor een jeugdhostel hier in past zal het verder worden uitgewerkt.
RG-272/2015 Ambassadeurs ondergrondse afvalcontainers
Inwoners worden actief benaderd om een container te adopteren en mee te helpen met het schoonhouden van de plek rond deze container. Meldingen handelt de gemeente met de hoogste prioriteit af.
RG 146/2016 Laat ons de ambassadeurs van de stad zijn, motie Stichting Leisure Belang Almere
In samenwerking met de ondernemers en ACM is de toeristische bewegwijzering ontwikkeld. Deze zal in het nieuwe bewegwijzeringbeleid 2018 worden opgenomen en in 2018 worden uitgevoerd.
RG-282/2016 Meer weerstand in het vermogen
Bij de jaarrekening wordt voorgesteld om het gerealiseerde resultaat binnen de algemene dienst en de vrije ruimte binnen de reserve grondexploitaties volledig te storten in de reserve weerstandstandsvermogen algemene dienst. Hierdoor neemt de totale omvang van de reserves toe tot € 331 miljoen. Dit is beter dan een paar jaar geleden werd verwacht. Desalniettemin blijft de reservepositie aandacht behoeven. In hoeverre het bij deze jaarrekening gerealiseerde resultaat daadwerkelijk zal bijdragen aan de structurele versterking van de reservepositie zal worden bepaald bij de Programmabegroting 2019.
RG-138/2017 Op tijd betalen
Er is continue aandacht om overschrijding van de maximale doorlooptijd tegen te gaan. Via rapportages, actieve monitoring, inrichting van systemen, kennisoverdracht en door het verbeteren van het proces van bestellen zal de betaaltermijn worden ingekort. Afgelopen periode is 60,29% op tijd betaald. Dit lage percentage is veroorzaakt door een aantal organisatie-aanpassingen, de invoering van een nieuw rekeningschema en aangepaste routes voor de budgethouders. Het college heeft opdracht gegeven om in de resterende maanden van 2018 extra inspanningen te verrichten om op of boven het gestelde minimum van 90% te komen. Via de kwartaalrapportages Treasury is er inzicht op de effecten van deze maatregelen.
RG-229/2017 Almere toegankelijker voor visueel gehandicapten in de breedste zin des woords, motie Lippinkhof
Deze motie heeft er toe geleid dat in november 2017 een vertegenwoordiger van de Oogvereniging Flevoland is opgenomen in de Almeerse werkgroep "VN-verdrag in Praktijk"(ViP). Deze heeft in de loop van 2017 de inclusieagenda opgesteld. Voor 2018 en volgende jaren zal de werkgroep ViP met regelmaat voorstellen doen om de inclusieagenda te actualiseren. De Oogvereniging Flevoland zal vanuit de expertise visuele handicap een belangrijke rol gaan spelen.
RG-231/2017 Handboek voor professionals, motie Stichting Wetswinkel Almere
Er is contact geweest met de wetswinkel. Er wordt een gezamenlijk overleg ingepland om na te gaan of het initiatief van de wetswinkel aanvullend is op reeds bestaande systemen zoals de sociale kaart van de GGD Flevoland. Mochten alle partijen besluiten dat dit initiatief van de wetswinkel daadwerkelijk aanvullend is, dan wordt onderzocht hoe initiatieven gecombineerd kunnen worden.
RG-240/2017 Eenzaamheid
Ons voorstel is eenzaamheidsbestrijding mee te nemen in de vernieuwde aanpak van het project Samen Sterk. De nieuwe aanpak van het project Samen Sterk zal in 2018 met partners en bewoners geconcretiseerd zijn.
RG-241/2017 Burgerpanel rekent af met ambtenarenzin, motie De Vos
In 2018 wordt de Kwaliteitsimpuls brieven doorgezet. Er hebben inmiddels weer enkele trainingen plaatsgevonden en we werken door aan het herschrijven van (standaard-)brieven en -mails. Verder onderzoeken we hoe we beter tegemoet kunnen komen aan de behoeften van mensen met een beperking, onder meer door goede voorbeelden te zoeken bij andere gemeenten (bijvoorbeeld Rotterdam) en via contacten met relevante maatschappelijke organisaties. Ook hebben wij het project toegelicht aan de Werkgroep ViP Almere (ViP staat voor VN Verdrag in de Praktijk) en hebben wij aan deze werkgroep suggesties gevraagd voor het betrekken van ervaringsdeskundigen bij het beoordelen van brieven. Mede op basis van deze suggesties werken wij aan een concrete aanpak.
RG-243/2017 Cultuur in de openbare ruimte, motie Reijnders en Röselaers
De motie wordt meegenomen bij de uitwerking van het meerjarencultuurplan 2019-2023.
RG-251/2017 Doorstromen jongeren tot 23 jaar naar zelfstandig woonruimte
Eén van de prestatieafspraken luidt samen te werken aan het vergroten van de kansen van jongeren (tot 23 jaar) op een sociale huurwoning. In een Raadsbrief (d.d. 13 maart jl.) is een stand van zaken ten aanzien van dit onderwerp gegeven. Naast het (blijven) bouwen van woningen voor jongeren en starters (ca. 280 de afgelopen vier jaar) wordt (door Ymere) de leeftijdsafhankelijke huur ingezet. Jongeren betalen tijdelijk een lagere huur (tot 23 jaar). Met de andere corporaties zal hier over worden gesproken in het kader van de komende prestatieafspraken.
RG-252/2017 Bewaakte parkeerplaats, motie Jongerden
Wij gaan de potentiële vraag bij in Almere gevestigde ondernemingen in kaart brengen. Tevens zullen wij de in andere gemeenten gekozen oplossingen (in termen van locaties, diensten, gebruik en kosten voor bouw en gebruik) verkennen. Wij gaan de mogelijke locaties in Almere inventariseren (mede obv eerdere verkenning naar facility points in Almere). Op basis van deze informatie zullen wij met een advies komen over de haalbaarheid in termen van potentiële vraag/gebruik, mogelijke locaties en kosten. De raad is op 17 april 2018 via een raadsbrief geïnformeerd over de afhandeling van de moeite. Uiteengezet is dat het weinig zin heeft om het gevraagde onderzoek (opnieuw) uit te voeren.
RG-253/2017 Woningsplitsing
Voor de oproep “de Almeerse woningvoorraad te scannen met als doel inzichtelijk te krijgen of (en zo ja in welke mate) het splitsen van woningen (binnen 1 jaar en op langere termijn) kan bijdragen aan het bereiken van een woningvoorraad welke meer aansluit op de vraag” zal in 2018 een externe opdracht worden uitgezet.
RG-254/2017 Verstandig bouwen of concurreren met jezelf?
- Ieder jaar worden in het MPGA onderdeel Bestuurlijke Voortgangsrapportage (BVR) de ontwikkelingen in de markt benoemd en in de overige delen van het MPGA de gevolgen betrokken bij de programmatische-, fasering- en financiële gevolgen voor de grondexploitaties en het weerstandsvermogen van het grondbedrijf.
- Bij de voorstellen van de nieuwe projecten “de Voetnoot” ( eind 2017) en Kustzone Almere Haven ( begin 2018 ) zijn expliciet de risico’s voor concurrentie binnen de marktruimte voor appartementen in beeld gebracht en financieel gekwantificeerd.
De beide volume toevoegingen zijn na besluitvorming nu verwerkt in het MPGA 2018 en de risico’s betrokken bij het weerstandsvermogen van het grondbedrijf.
RG-257/2017 Doorbreek het monopoly op stadswarmte
Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat werkt samen met de MRA en de netbeheerders aan de energietransitie. Zo is per 1 juli 2018 de wet aangepast waar door nieuwbouw niet meer op aardgas mag worden aangesloten. Een vervolgstap is een aanpassing van de mogelijkheid om meerdere aanbieders op het warmtenet te morgen toelaten. Dat is echter nog niet het geval. In MRA verband wordt hier aandacht voor gevraagd.
RG-262/2017 Meer weerstand in het vermogen deel 2
Bij de jaarrekening wordt voorgesteld om het gerealiseerde resultaat binnen de algemene dienst en de vrije ruimte binnen de reserve grondexploitaties volledig te storten in de reserve weerstandstandsvermogen algemene dienst. In deze programmabegroting wordt hiervan € 16,4 ingezet ter dekking coalitieakkoord. In het coalitieakkoord verder afgesproken dat we jaarlijks minimaal € 10 miljoen sparen om het weerstandsvermogen te versterken.
Hierdoor neemt de totale omvang van de reserves toe. Dit is beter dan een paar jaar geleden werd verwacht. Desalniettemin blijft de reservepositie aandacht behoeven.
RG-264/2017 Afstappen van mutatiebegroting
In het eerste kwartaal van 2018 is een werkgroep met een afvaardiging vanuit de raad gestart om te inventariseren en onderzoeken hoe er bij de Programmabegroting 2019 het beste invulling kan worden gegeven aan deze motie. Dit heeft geleidt tot het aanpassen van de begrotingsopzet. Vanaf 2019 ontvangt u een digitale begroting, waarin inzicht wordt gegeven in de totale begroting in plaats van de in de mutaties.
RG-265/2017 Samenwerken om te komen tot een sluitende aanpak voor jongeren met schulden
In 2018 wordt onderzoek gedaan naar schulden onder Almeerse jongeren. Doel van dit onderzoek is de lacunes in de aanpak van schulden onder jongeren te vinden zodat hier gerichte interventies op kunnen worden geformuleerd. Dit onderzoek zal dan ook als basis dienen voor het hieruit volgende plan rondom de schuldenaanpak onder jongeren. Het ligt helemaal in lijn met de veranderstrategie armoede en schulden om dit in samenwerking met de maatschappelijke en private partijen verder vorm te geven. Er ligt een plan van aanpak met betrekking tot het onderzoek naar schulden onder Almeerse jongeren. Onderdeel van het plan is om samen met reeds bestaande Almeerse hulporganisaties te komen tot een Almeerse vorm van het Jongeren Perspectief Fonds.
RG-284/2017 Omzetten inkomensafhankelijke toeslag van een collectieve voorziening naar maatwerk
In het voorjaar van 2018 wordt een plan van aanpak gepresenteerd, waarin duidelijk wordt gemaakt op welke wijze de omzetting van een collectieve voorziening IIT naar maatwerk met ingang van 2019 kan worden vorm gegeven. In het plan van aanpak wordt ook nader uitwerking gegeven aan het overgangsjaar 2018; de nieuwe werkwijze wordt voorbereid en door middel van pilots getest en bijgesteld waar nodig. Het huidige IIT-budget blijft in 2018 beschikbaar voor de doelgroep, de budgettaire ruimte voor dit uitstel wordt tot 1-1-2019 opgevangen binnen het W&I-budget, waarmee wordt gedoeld op de groei van de armoedemiddelen vanuit het nieuwe regeerakkoord.
RG-229/2018 Statiegeldalliantie
Almere is inmiddels aangemeld als alliantiepartner. Dit is onder meer te zien op de website van de statiegeldalliantie.