Samen maken we Almere. Met inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties zetten we ons in voor onze stad. Daarin willen wij vertrouwen geven, in gesprek zijn met elkaar en ruimte geven voor participatie. We zetten in op een krachtige groei van de werkgelegenheid. Het is onze ambitie iedereen de mogelijkheid te geven om mee te doen en in en om onze stad aan het werk te kunnen. Zo werken we met elkaar samen om Almere sterker en beter te maken.
Gemeenteraad
De in de afgelopen periode ingezette beweging ‘Raad 2020’ zet de gemeenteraad voort. Dit wordt uitgewerkt in onder andere de doorontwikkeling van de Politieke Markt, meer contact met en in de stad, verbeterde informatievoorziening en het verder professionaliseren van de raadsleden en fractieassistenten.
Participatie en dienstverlening
Almere heeft een mooie traditie op het gebied van betrokken inwoners. We willen dit verder versterken door de komende periode meer experimenten over meebeslissen, buurtconferenties, jeugdraden en bewonersplatforms mogelijk te maken.
In onze dienstverlening staat de stad centraal. Bewoners en ondernemers willen hun zaken zo gemakkelijk en efficiënt mogelijk kunnen regelen. We sluiten aan bij deze wens door onze dienstverlening constant te optimaliseren. Hiervoor doen we in 2019 bijvoorbeeld onderzoek naar het thuis laten bezorgen van het paspoort en zullen steeds meer gemeentelijke producten online beschikbaar zijn. Tegelijkertijd blijven we als vanzelfsprekend telefonisch bereikbaar en moet iedereen bij onze balies terecht blijven kunnen.
Economie en profilering
Almere groeit en dit biedt kansen. We investeren daarom in verdere economische ontwikkeling. We stimuleren de doorgroei van het bestaande bedrijfsleven, verbetering van de aansluiting van onderwijs op de arbeidsmarkt en het aantrekken van nieuwe bedrijven. Dit moet resulteren in een versterkte groei van de werkgelegenheid in en om Almere zodat deze meer in de pas loopt met de groei van de bevolking. Dat doen we ook door de kansen te benutten die start-ups, scale-ups, toerisme en recreatie bieden. Een verdere uitwerking van onze ambitie komt terug in de Nieuwe Economische Agenda die in het voorjaar van 2019 wordt gepresenteerd.
Voor het verwezenlijken van de Almeerse ambities is het essentieel om regionaal, landelijk en op Europees niveau belangenbehartiging in te zetten. We willen daarom actief participeren in relevante netwerken. Zo zijn er volop mogelijkheden om de groei van de bedrijvigheid en de werkgelegenheid te versterken. Dit doen we door onze samenwerking in en met de Metropoolregio Amsterdam (MRA) en met partners in Flevoland. Ook op het gebied van het sociaal domein en de Floriade is belangenbehartiging essentieel om bij te dragen aan de gemeentelijke ambities.
We zien dat Almere steeds populairder wordt voor het organiseren van evenementen. Dit versterkt de aantrekkingskracht van de stad. Wij blijven daarom evenementen faciliteren die de beeldvorming, identiteit en zichtbaarheid van Almere versterken. Door de bestaande citymarketingstrategie als uitgangspunt te nemen voor het evenementenbeleid ontstaat steeds meer samenhang. Zo ontwikkelt zich een onderscheidende Almeerse evenementenkalender.
Innovatie
Almere is een stad waar het kan, en dit geldt zeker voor innovatie. De afgelopen jaren zijn er al veel stappen gezet op het gebied van duurzaamheid die geleid hebben tot mooie resultaten. Bijvoorbeeld de winnende plannen uit de competitie Upcycle City en het Grondstoffencollectief. De komende periode willen we verder inzetten op slim gebruik van data en digitalisering, vooral ten aanzien van de dienstverlening aan onze inwoners. Een nieuwe innovatieagenda zal hier verder invulling aan geven.
Bestuurlijke speerpunten
Almere city marketing en communicatie
Zoals overeengekomen in het coalitieakkoord investeren we in de zichtbaarheid en de promotie van onze stad. We stellen structureel € 0,6 miljoen extra budget beschikbaar aan Almere City Marketing (ACM) om uitvoering te geven aan de opdracht om de branding voor de stad vorm te geven.
De extra middelen zullen worden ingezet voor nog meer zichtbaarheid van Almere als aantrekkelijke stad voor de vestiging van bedrijven. Om via marketingcommunicatie de vrijetijdsmogelijkheden van Almere onder de aandacht te brengen, waaronder ook het culturele aanbod. En tot slot om meer evenementen te kunnen ondersteunen. Behalve bij ACM is ook binnen de gemeentelijke organisatie structureel € 0,2 miljoen extra nodig. Met het extra budget kan de regie en coördinatie op het gemeentelijk marketingbeleid op peil worden gebracht. Op deze manier kan het gemeentelijk marketing- en merkbeleid worden bestendigd.
Experimenten meebeslissen
We willen dat de politiek en het bestuur middenin de stad staan. Zo willen we zowel onze betrokkenheid bij de stad als het draagvlak onder inwoners bij de politiek verhogen. Tegelijkertijd is het nodig dat inwoners, ondernemers en partners meer ruimte krijgen voor initiatief en participatie. Zoals afgesproken in het coalitieakkoord investeren we daarom structureel € 0,2 miljoen in het contact met de stad en het versterken en vernieuwen van de democratie. Bij de inzet van deze middelen focussen we in 2019 op het opzetten van een dialoog met de stad.
De wijze waarop bij de totstandkoming van het coalitieakkoord gesprekstafels zijn georganiseerd om het te hebben over thema’s en opgaven van de stad smaakte naar meer. Deze gesprekken willen we daarom minstens één keer per jaar herhalen. Liever nog werken we toe naar een continue gesprekscyclus met de stad. Via deze weg willen de stad uit nodigen om mee te denken over bijvoorbeeld de duurzaamheidsagenda, de mobiliteitsvisie, de woonvisie en een visie op stedelijke vernieuwing. Zo voorkomen we dat iedere afdeling op eigen houtje een eigen participatietraject start en dat bewoners en bedrijven de samenhang der dingen niet meer overzien. Bij het opzetten van deze continue dialoog maken we gebruik van ervaringen in steden als Rotterdam, Utrecht en Amsterdam.
Economische zaken
Wij investeren extra in een verdere versterking van het vestigingsklimaat van Almere. De groei van het aantal banen moet meer in de pas lopen met de groei van de (beroeps)bevolking. Ondernemers leveren een belangrijke bijdrage aan een vitale stad en bieden werkgelegenheid aan onze bewoners. Wij zien de dienstverlening aan bedrijven, het aantrekken van nieuwe bedrijven, een sterke profilering van Almere als excellente vestigingsplaats, intensivering van het accountmanagement, een visie op ruimte voor bedrijven op nieuwe en bestaande werkgebieden als belangrijkste thema’s. Ook de verbetering van de aansluiting van onderwijs op de arbeidsmarkt is een belangrijk aandachtspunt. Tenslotte bieden ook toerisme en recreatie kansen.
We gaan in overleg met het bedrijfsleven en kennisinstellingen bij het formuleren van een Nieuwe Economische Agenda. Hier zullen we de focus bepalen voor de inzet van de extra middelen die we hebben vrijgemaakt voor de stimulering van de economische ontwikkeling. Ook is opdracht gegeven voor een analyse van de economische positie van Almere die tevens aanknopingspunten moet bieden voor de invulling van deze Agenda. Uiteraard wordt de gemeenteraad hierbij betrokken. Rond de jaarwisseling wordt de gemeenteraad geconsulteerd over de hoofdlijnen. In het voorjaar van 2019 willen we de ‘Nieuwe Economische Agenda 2019-2023’ presenteren, met de gemeenteraad en onze partners bespreken en vaststellen.