Een sluitende begroting is voor ons vanzelfsprekend. Het is een voorwaarde voor een verantwoord bestuur van de stad. Gezonde financiën stellen ons in staat uitvoering te geven aan onze gemeentelijke taken en bovendien onze beleidsdoelstellingen te realiseren.
Meer weerstand in het vermogen
We hebben de afgelopen jaren een groot beroep moeten doen op onze reserves. Meerdere malen is vanuit de gemeenteraad onder de noemer ‘meer weerstand in het vermogen’ opgeroepen de reserves aan te vullen. Juist nu de economie aantrekt, is het dus zaak de reserves aan te vullen. Het uitgangspunt is dat we jaarlijks 50% van de afdracht van het grondbedrijf toevoegen aan de algemene reserves, met een ondergrens van € 10 miljoen per jaar. We hanteren deze werkwijze totdat een gezond weerstandsvermogen met een algemene reserve is bereikt. We streven daarbij naar een algemene reserve van 15% van ons balanstotaal.
Lokale lasten
Ons doel is om de tarieven maximaal met de inflatiecorrectie willen verhogen. Vanaf 1 januari 2019 schaffen we de hondenbelasting af. Daarnaast onderzoeken we de mogelijkheden voor een verlaging van afvalstoffenheffing.
Toegankelijke gemeentefinanciën
De wijze waarop we stuur- en verantwoordingsinformatie presenteren, is een proces dat continue aandacht vraagt. In deze begroting geven we in een volledig digitale begroting een overzicht van alle gemeentelijke activiteiten met bijbehorende budgetten. Het is niet langer een mutatiebegroting op papier, maar het is een totaalbegroting online. Per programma zijn de bijbehorende activiteiten beschreven. Van alle activiteiten is bovendien ook opgenomen in hoeverre deze beïnvloedbaar zijn.
Ons doel is een begroting die ‘Duisenbergproof’ is. En dus zorgen we aan de hand van speerpunten per programma dat beleid en beleidsdoelstellingen concreet benoemd zijn. Het uitgangspunt is dat voorgesteld beleid en de beoogde effecten beter kunnen worden geduid en dat de effectiviteit van het beleid daardoor ook beter kan worden gecontroleerd. Door kortom duidelijk te laten zien wat we van plan zijn, kunnen we daar bij de programmarekening beter over verantwoorden.
Aanpassing budgetcyclus
Tot slot geldt dat ook het denken over het proces rondom de budgetcyclus niet stopt. De wijze waarop begroting, voorjaarsnota en jaarrekening zich tot elkaar verhouden, is mede bepalend voor de kaderstellende en controlerende rol van de raad. We onderzoeken in hoeverre een perspectievennota in het voorjaar daar behulpzaam bij kan zijn. Hiervoor gaan we in gesprek met de raad over de wijze waarop het bespreken van de financiële producten optimaal kan bijdragen aan onze gemeentelijke taken en beleidsdoelstellingen.
Bestuurlijke speerpunten
Afschaffing hondenbelasting
Het beperken van lokale lasten, zoals de afvalstoffen- en rioolheffing, de Wabo-leges en de onroerendezaakbelasting heeft onze bijzondere aandacht. Het afschaffen van de hondenbelasting met ingang van 2019 is hiervan ook een goed voorbeeld.
Behalve dat het afschaffen van de hondenbelasting voor lagere woonlasten zorgt, maakt het ook de lokale belastingsystematiek eenvoudiger. Het staat gemeenten weliswaar vrij om hondenbelasting te innen en deze middelen vrij in te zetten binnen de begroting. In de praktijk blijkt het echter moeilijk uit te leggen waarom hondenbezitters de gemeente extra belasting verschuldigd zijn zonder dat ze hier direct iets voor terugkrijgen.
Reserve opbouw weerstandsvermogen
Om de crisis goed door te komen, hebben we onze algemene reserves moeten aanspreken. Hierdoor zijn de beschikbare buffers flink afgenomen. Om ervoor te zorgen dat we voldoende geld achter de hand hebben om nieuwe onvoorziene tegenvallers op te vangen, gaan we deze reserves de komende jaren weer aanvullen. Dit sluit aan bij de door de via de motie ‘meer weerstand in het vermogen’ door de raad uitgesproken ambitie. De komende jaren reserveren we de helft van de afdracht uit het grondbedrijf.