Dit budget wordt ingezet voor beleidsontwikkeling op het gebied van Veiligheid.
Lasten | € 942 |
Baten | € 0 |
Apparaatskosten
Lasten | € 372 |
Baten | € 0 |
Aanpak jeugdcriminaliteit en overlast
Budget dat wordt ingezet om inzicht te krijgen in de netwerken van problematische jeugdgroepen en om te voorkomen dat zij overlast en onveiligheid veroorzaken.
Lasten | € 3 |
Baten | € 0 |
Aanpak risicojongeren
Dit budget wordt gebruikt om de eerstelijnswerkers te ondersteunen in vroegsignalering, het verder opbouwen van het veiligheidsnetwerk en casusoverleg.
Lasten | € 240 |
Baten | € 0 |
High Impact Crime
Dit omvat het budget voor o.a. het voorkomen van woninginbraken, toezicht op de fietsenstalling op het station, versterking van de veiligheidsketen en lokale integrale aanpak va radicalisering en jihadisme.
Lasten | € 342 |
Baten | € 76 |
Nazorg ex-gedetineerden
Enerzijds wordt de aanpak van risicojongeren gesubsidieerd. Voor deze aanpak worden ook advies-, personeels- en overige kosten gemaakt. Anderzijds levert de gemeente een bijdrage aan de nazorg voor ex-gedetineerden.
Lasten | € 119 |
Baten | € 0 |
Subsidies
Subsidie die wordt ingezet ter preventie en bestrijding van verslavingen onder jongeren.
Lasten | € 796 |
Baten | € 0 |
Veiligheidsbeleid
Budget ten behoeve van tegengaan veiligheidsproblematiek (buurtpreventie, Keurmerk Veilig Ondernemen, Keurmerk Veilig Uitgaan), communicatieadvies, uitvoering veiligheidsmonitor en regionale samenwerking op gebied van veiligheid en criminaliteit.
Lasten | € 262 |
Baten | € 126 |
Veiligheidshuis
Gemeente Almere is beheerorganisatie voor het Veiligheidshuis Flevoland; een samenwerkingsverband tussen straf-, zorg- en (andere) partners. De taak van VHF is om onder eenduidige regie te komen tot een ketenoverstijgende aanpak van complexe persoons-, systeem- en gebiedsgerichte problematiek, teneinde ernstige overlast en criminaliteit te bestrijden.
Bedragen X €1.000
Activiteiten | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | ||
Jeugdcriminaliteit en overlast | 367 | 0 | 372 | 0 | 372 | 0 | 372 | 0 | 372 | 0 | |
Aanpak risicojongeren | 142 | 0 | 3 | 0 | 3 | 0 | 3 | 0 | 3 | 0 | |
Apparaatskosten | 1.045 | 0 | 942 | 0 | 942 | 0 | 942 | 0 | 942 | 0 | |
High Impact Crime | 357 | 0 | 240 | 0 | 120 | 0 | 120 | 0 | 120 | 0 | |
Nazorg ex-gedetineerden | 412 | 149 | 342 | 76 | 342 | 76 | 342 | 76 | 342 | 76 | |
Subsidies | 118 | 0 | 119 | 0 | 119 | 0 | 119 | 0 | 119 | 0 | |
Veiligheidsbeleid | 145 | 0 | 796 | 0 | 721 | 0 | 721 | 0 | 721 | 0 | |
Veiligheidshuis | 259 | 125 | 262 | 126 | 262 | 126 | 262 | 126 | 262 | 126 | |
Totaal | 2.845 | 274 | 3.076 | 202 | 2.881 | 202 | 2.881 | 202 | 2.881 | 202 |
Lasten | € 942 |
Baten | € 0 |
Apparaatskosten
Dit budget is beïnvloedbaar.
Lasten | € 372 |
Baten | € 0 |
Aanpak jeugdcriminaliteit en overlast
Op onderdelen is sprake van wettelijke taken, nadere kosten zijn beperkt beïnvloedbaar zoals apparaatskosten en (aflopende) contracten).
Lasten | € 3 |
Baten | € 0 |
Aanpak risicojongeren
De aanpak van risicojongeren is niet aan regels of afspraken gebonden en daarmee is het budget deels te beïnvloeden.
Lasten | € 240 |
Baten | € 0 |
High Impact Crime
Dit budget is deels te beïnvloeden.
Lasten | € 342 |
Baten | € 76 |
Nazorg ex-gedetineerden
De nazorg ex-gedetineerden is een regionale taak, waar niet eenzijdig afstand van kan worden gedaan.
Lasten | € 119 |
Baten | € 0 |
Subsidies
Gelet op het feit dat er sprake is van een langdurige subsidierelatie is er slechts beperkte beïnvloedbare ruimte. Er zou kunnen worden afgebouwd.
Lasten | € 796 |
Baten | € 0 |
Veiligheidsbeleid
Dit budget is deels te beïnvloeden.
Lasten | € 262 |
Baten | € 126 |
Veiligheidshuis
Beïnvloedbaarheid is gering. Het Veiligheidshuis Flevoland betreft een (deels) wettelijke taak. VHF wordt grotendeels gefinancierd door het ministerie van Justitie en Veiligheid en daarnaast door de Flevolandse gemeenten, waaronder Almere en andere veiligheidspartners.
- Geweldsmisdrijven aantal per 1.000 inwonersIn 2017 is het aantal geweldsmisdrijven opnieuw verder afgenomen. Vergeleken met gemeenten met een vergelijkbare omvang ligt het aantal geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners inmiddels bijna gelijk. De aanpak van straatroven, overvallen en huiselijk geweld vormen een speerpunt van beleid en maken deel uit van het Actieprogramma Veiligheid 2015-2018.
- Diefstal uit woning aantal per 1.000 inwonersEr is de afgelopen jaren volop ingezet met extra maatregelen in toezicht en preventie om de woninginbraken terug te dringen. De piek in het aantal woninginbraken in Almere lag in 2013. Sindsdien zijn de woninginbraken bijna gehalveerd. Echter, in 2017 is er sprake van een toename van het aantal woninginbraken.
- Jongeren met delict voor rechter percentage van 12 t/m 21 jarigenIn Almere verscheen in 2012 nog bijna 3% van de jongeren in de leeftijd van 12 t/m 21 jaar vanwege een delict voor de rechter. In 2015 blijkt dit percentage bijna gehalveerd. Deze ontwikkeling houdt gelijke tred met die van andere gemeenten met 100.000 tot 300.000 inwoners. Het percentage is nog altijd iets hoger dan bij deze referentiegemeenten.
Lasten & baten
x € 1.000
€ 2.845
14,9 %
€ 274
30,0 %