Dit betreft de ambtelijke inzet voor deze activiteit.
Lasten | € 1.949 |
Baten | € 232 |
Apparaatskosten
Lasten | € 5.878 |
Baten | € 150 |
Bijzondere bijstand
Bijzondere bijstand is een uitkering waarmee extra en bijzondere kosten kunnen worden betaald indien aan de voorwaarden wordt voldaan. Ook moeten de kosten dringend nodig zijn en niet door een andere regeling worden vergoed. Ook beschermingsbewind wordt hieruit bekostigd.
Lasten | € 3.767 |
Baten | € 2.777 |
Bijzondere bijstand zelfstandigen
Bijzondere bijstand zelfstandigen is een uitkering waarmee zelfstandigen extra en bijzondere kosten kunnen betalen. De zelfstandige heeft recht op bijzondere bijstand als wordt voldaan aan de voorwaarden. Ook moeten de kosten dringend nodig zijn en niet door een andere regeling worden vergoed.
Lasten | € 717 |
Baten | € 0 |
Individuele inkomenstoeslag
De individuele inkomenstoeslag is bestemd voor mensen die al langer dan drie jaar rond moeten komen van een laag inkomen. Het gaat dan om duurzame gebruiksgoederen, zoals een bankstel, koelkast of wasmachine.
Lasten | € 82.910 |
Baten | € 90.329 |
Bijstandverlening
Bijzondere bijstand is een uitkering waarmee extra en bijzondere kosten kunnen worden betaald indien aan de voorwaarden wordt voldaan. Ook moeten de kosten dringend nodig zijn en niet door een andere regeling worden vergoed. Ook beschermingsbewind wordt hieruit bekostigd.
Lasten | € 50 |
Baten | € 0 |
Sociale recherche Flevoland
Als u fraude pleegt met een uitkering, komt u in aanraking met de Sociale Recherche. Deze instantie is gespecialiseerd in het opsporen van fraudezaken, zoals zwartwerken, werken zonder inkomsten te melden, het verzwijgen van vermogen en woonfraude.
Lasten | € 471 |
Baten | € 0 |
Inkomensondersteuning algemeen
Dit betreffen met name ICT kosten en onderzoekskosten.
Bedragen X €1.000
Activiteiten | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | ||
Apparaatskosten | 1.949 | 232 | 1.949 | 232 | 1.949 | 232 | 1.949 | 232 | 1.949 | 232 | |
Bijzondere Bijstand Zelfstandigen | 3.682 | 2.692 | 3.767 | 2.777 | 3.767 | 2.777 | 3.767 | 2.777 | 3.767 | 2.777 | |
Individuele inkomenstoeslag | 715 | 0 | 717 | 0 | 717 | 0 | 717 | 0 | 717 | 0 | |
Bijstandverlening | 87.135 | 90.770 | 82.910 | 90.329 | 91.477 | 91.761 | 92.650 | 92.772 | 93.939 | 94.078 | |
Sociale recherche Flevoland | 50 | 0 | 50 | 0 | 50 | 0 | 50 | 0 | 50 | 0 | |
Inkomensondersteuning algemeen | 471 | 0 | 471 | 0 | 471 | 0 | 471 | 0 | 471 | 0 | |
Bijzondere bijstand | 6.021 | 150 | 5.878 | 150 | 5.878 | 150 | 5.878 | 150 | 5.878 | 150 | |
Totaal | 100.023 | 93.844 | 95.742 | 93.488 | 104.309 | 94.920 | 105.482 | 95.931 | 106.771 | 97.237 |
Lasten | € 1.949 |
Baten | € 232 |
Apparaatskosten
De ambtelijke inzet is gekoppeld aan een specifieke activiteit. Indien een activiteit wordt stopgezet heeft dit ook gevolgen voor de ambtelijke inzet.
Lasten | € 5.878 |
Baten | € 150 |
Bijzondere bijstand
De gemeente is verantwoordelijk voor inkomensondersteuning aan minima. Daardoor is het budget beperkt beïnvloedbaar.
Lasten | € 3.767 |
Baten | € 2.777 |
Bijzondere bijstand zelfstandigen
De gemeente ontvangt een specifieke uitkering ter dekking van de gemaakte kosten. Dit budget is daarom niet beïnvloedbaar.
Lasten | € 717 |
Baten | € 0 |
Individuele inkomenstoeslag
De gemeente is verantwoordelijk voor inkomensondersteuning aan minima. Daardoor is het budget beperkt beïnvloedbaar.
Lasten | € 82.910 |
Baten | € 90.329 |
Bijstandverlening
De gemeente is verantwoordelijk voor inkomensondersteuning aan minima. Daardoor is het budget beperkt beïnvloedbaar.
Lasten | € 50 |
Baten | € 0 |
Sociale recherche Flevoland
Dit budget is beperkt beïnvloedbaar omdat dit ook werkzaamheden voor de regio betreft. Hiervoor ontvangt de gemeente ook een bijdrage vanuit de deelnemende gemeenten.
Lasten | € 471 |
Baten | € 0 |
Inkomensondersteuning algemeen
Deze kosten zijn beperkt beïnvloedbaar omdat ze ondersteunend zijn aan werkzaamheden in het primair proces.
- Netto arbeidsparticipatie percentage van werkzame beroepsbevolkingDe netto arbeidsparticipatie ligt in Almere hoger dan in gemeenten met een vergelijkbare omvang. De beïnvloedbaarheid van deze indicator beperkt omdat dit grotendeels wordt veroorzaakt door externe factoren. Kern van ons sociaal beleid is om inwoners van Almere zoveel mogelijk mee te laten doen, door betaald werk te doen of door in ieder geval maatschappelijk te participeren. We creëren bijvoorbeeld beschutte werk plekken en stimuleren en faciliteren dat arbeidsbeperkte inwoners via een loonkostensubsidie instromen in reguliere banen. Ook onze re-integratie- en activeringsinspanningen zijn gericht op het ondersteunen van inwoners (met een bijstandsuitkering of niet uitkeringsgerechtigd) richting de arbeidsmarkt.
- Personen met bijstandsuitkering aantal per 1.000 inwonersHet aantal personen met bijstandsuitkering ligt in Almere hoger dan in gemeenten met een vergelijkbare omvang. De beïnvloedbaarheid van deze indicator door de gemeente is beperkt. Ons beleid is gericht op het activeren en laten re-integreren van bijstandsgerechtigden. Dit doen we bijvoorbeeld door bijstandsgerechtigden met een korte afstand tot de arbeidsmarkt te trainen, te ondersteunen in het sollicitatieproces en waar mogelijk actief te bemiddelen richting vacatures. Bij een langere afstand tot de arbeidsmarkt ligt de focus op het versterken van de vaardigheden en randvoorwaarden om in de toekomst aan het werk te kunnen en het stimuleren van maatschappelijke participatie.
- Werkloze jongeren percentage van 16 t/m 22 jarigenHet werkloosheidscijfer onder jongeren ligt in Almere iets hoger dan in gemeenten met een vergelijkbare omvang. Dit is echter grotendeels afhankelijk van factoren zoals de economische conjunctuur en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. De gemeente verricht diverse inspanningen om werkloosheid onder jongeren te voorkomen en terug te dringen.
- Demografische druk percentage inwoners 0 t/m 20 jaar en 65+De indicator geeft de verhouding weer van de potentiele beroepsbevolking ten opzichte van de 0-20 jarigen gecombineerd met 65+’ers. Het kengetal is door de gemeente niet te beïnvloeden maar is wel een relevante contextindicator. De waarde geeft aan dat er een lage demografische druk is. Dit houdt in dat er in Almere relatief veel jonge mensen wonen en dat er sprake is van een groeiende groep ouderen.
Lasten & baten
x € 1.000
€ 100.023
69,7 %
€ 93.844
96,7 %