Jeugdhulp zonder verblijf betreft ambulante begeleiding van gezinnen en jeugdigen in de eigen omgeving en behandeling van jeugdigen alsmede de onderwijs-jeugdhulparrangementen voor speciaal basisonderwijs en praktijkonderwijs.
Lasten | € 13.865 |
Baten | € 0 |
Jeugdhulp zonder verblijf
Lasten | € 1.191 |
Baten | € 0 |
Jeugdhulp specialistisch
Dit betreft de inzet van landelijk gecontracteerde zeer specialistische vormen van behandeling of intensieve begeleiding bij zwaardere problematiek.
Lasten | € 1.545 |
Baten | € 0 |
Jeugdhulp via PGB
Met een PGB kunnen gezinnen die zorg nodig hebben deze zorg zelf inkopen.
Lasten | € 1.406 |
Baten | € 0 |
Jeugdhulp algemeen
Voor zover kosten niet toerekenbaar zijn aan een specifieke activiteit worden ze als algemene kosten gerekend. Het kan hier gaan ICT kosten, onderzoekskosten maar ook nog in te vullen taakstellingen.
Lasten | € 168 |
Baten | € 0 |
Gezond in de stad
Het nationale programma Gezond in de stad (GIDS) stimuleert de opzet van een lokale, integrale aanpak van gezondheidsachterstanden.
Lasten | € 11.276 |
Baten | € 0 |
Jeugd GGZ
De jeugd-GGZ biedt diagnostiek, behandeling, aan kinderen en jongeren met psychische, psychiatrische en/of psychosociale problematiek.
Lasten | € 52 |
Baten | € 0 |
Jogg
JOGG staat voor Jongeren Op Gezond Gewicht. Het is een beweging waarbij iedereen in een wijk zich inzet om gezond eten en bewegen voor kinderen en jongeren aantrekkelijk te maken.
Lasten | € 1.073 |
Baten | € 0 |
Sterk in klas / oke op school
Sterk in de Klas bevindt zich in school en biedt een samenhangend en integraal aanbod van kindondersteuning, opvoedondersteuning en leerkrachtversterking. OKé-op-school is een werkwijze waarmee gemeenten Passend Onderwijs en de Transitie Jeugdzorg met elkaar kunnen verbinden.
Lasten | € 1.851 |
Baten | € 0 |
Veilig thuis
Veilig Thuis Flevoland voert de wettelijke taken advies, melding en onderzoek bij huiselijk geweld en kindermishandeling uit. In 2019 is een nieuwe landelijke meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling van kracht en gaat Veilig Thuis ook andere professionals die twijfel voelen over de veiligheid in een gezin ondersteunen.
Lasten | € 3.081 |
Baten | € 0 |
Sociale infrastructuur
Dit betreft de eerste lijn van zorgverleners die werkzaam zijn in de wijken, zowel van de gemeente als maatschappelijke partners. De wijkteams richten zich primair op de zorgbehoefte bij de Almeerse burgers.
Bedragen X €1.000
Activiteiten | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | ||
Jeugdhulp zonder verblijf | 13.471 | 0 | 13.865 | 0 | 14.446 | 0 | 15.024 | 0 | 14.890 | 0 | |
Jeugdhulp specialistisch | 2.400 | 0 | 1.191 | 0 | 1.041 | 0 | 1.041 | 0 | 1.041 | 0 | |
Jeugdhulp via PGB | 1.545 | 0 | 1.545 | 0 | 1.545 | 0 | 1.545 | 0 | 1.545 | 0 | |
Jeugdhulp algemeen | 1.220 | 0 | 1.406 | 0 | 1.306 | 0 | 1.306 | 0 | 1.306 | 0 | |
Gezond in de stad | 66 | 0 | 168 | 0 | 368 | 0 | 368 | 0 | 300 | 0 | |
Jeugd GGZ | 10.943 | 0 | 11.276 | 0 | 11.276 | 0 | 11.276 | 0 | 11.276 | 0 | |
Jogg | 50 | 0 | 52 | 0 | 52 | 0 | 52 | 0 | 52 | 0 | |
Sterk in klas / oke op school | 905 | 0 | 1.073 | 0 | 1.119 | 0 | 1.259 | 0 | 1.388 | 0 | |
Veilig thuis | 2.094 | 0 | 1.851 | 0 | 1.851 | 0 | 1.851 | 0 | 1.851 | 0 | |
Sociale infrastructuur | 2.964 | 0 | 3.081 | 0 | 2.976 | 0 | 2.976 | 0 | 2.976 | 0 | |
Totaal | 35.658 | 0 | 35.508 | 0 | 35.980 | 0 | 36.698 | 0 | 36.625 | 0 |
Lasten | € 13.865 |
Baten | € 0 |
Jeugdhulp zonder verblijf
De kosten zijn beperkt beïnvloedbaar omdat de gemeente onder de Jeugdwet verantwoordelijk is voor een adequaat aanbod jeugdhulp.
Lasten | € 1.191 |
Baten | € 0 |
Jeugdhulp specialistisch
De kosten zijn beperkt beïnvloedbaar omdat de gemeente onder de Jeugdwet verantwoordelijk is voor een adequaat aanbod jeugdhulp.
Lasten | € 1.545 |
Baten | € 0 |
Jeugdhulp via PGB
De kosten zijn beperkt beïnvloedbaar omdat de gemeente onder de Jeugdwet verantwoordelijk is voor een adequaat aanbod jeugdhulp.
Lasten | € 1.406 |
Baten | € 0 |
Jeugdhulp algemeen
De kosten zijn beperkt beïnvloedbaar omdat de gemeente verantwoordelijk is voor de uitvoering van de Jeugdwet.
Lasten | € 168 |
Baten | € 0 |
Gezond in de stad
De kosten zijn op het moment beperkt beïnvloedbaar omdat de gemeente aan dit landelijk programma mee doet.
Lasten | € 11.276 |
Baten | € 0 |
Jeugd GGZ
De kosten zijn beperkt beïnvloedbaar omdat de gemeente onder de Jeugdwet verantwoordelijk is voor een adequaat aanbod jeugdhulp.
Lasten | € 52 |
Baten | € 0 |
Jogg
Dit betreft gemeentelijk beleid en is volledig beïnvloedbaar.
Lasten | € 1.073 |
Baten | € 0 |
Sterk in klas / oke op school
Dit betreft gemeentelijk beleid en is volledig beïnvloedbaar.
Lasten | € 1.851 |
Baten | € 0 |
Veilig thuis
De kosten zijn beperkt beïnvloedbaar. De gemeente is onder de Jeugdwet ook verantwoordelijk voor de wettelijke taken advies, melding en onderzoek bij vermoedens van kindermishandeling.
Lasten | € 3.081 |
Baten | € 0 |
Sociale infrastructuur
De kosten zijn beperkt beïnvloedbaar omdat de gemeente wettelijk verplicht is voor de uitvoering van de Jeugdwet.
- Jongeren met jeugdhulp percentage van jongerenOnze inzet is erop gericht om een verschuiving te realiseren van zwa-re en dure vormen van zorg naar lichte en goedkope vormen van zorg. In Almere monitoren we daarom het aantal jeugdigen per type jeugdhulp (jeugd ambulant, jeugd residentieel, pleegzorg, jeugd-ggz, jeugdbescherming en jeugdzorg Plus). In het beleidsplan ‘Veranderen wat nodig is’ zijn doelstellingen, resultaten en indicatoren opgenomen waarmee we ons beleid monitoren. De gewenste verschuiving van behandeling naar begeleiding zet door. De instroom in de ambulante jeugdhulp daalt. Het doel is een Almeerse jeugdhulp waarin steun aan het gezin centraal staat, zodat jeugdigen goed en veilig kunnen opgroeien binnen eigen omgeving van gezin, wijk en school, kunnen meedoen en hun talenten kunnen ontwikkelen. Hierbij passen we het principe ‘één huishouden, één plan, één aanpak, ook op school’ toe. In een onderwijs-jeugdhulparrangement is (lichte) ondersteuning en jeugdhulp mogelijk op scholen voor speciaal (basis)-onderwijs. De jeugdhulp vindt plaats op school én thuis. Op scholen met een onderwijs-jeugdhulp-arrangement zijn de uitgaven aan individuele jeugdhulp sterk gedaald. Het gebruik van de residentiële jeugdhulp blijft hoog, maar we zien langzaam dat er minder jeugdigen gebruik maken van deze vorm van hulp. Ook de gewenste verschuiving van het zwaardere behandeld wonen naar het lichtere behandeld wonen houdt aan. De gewenste inzet toename van ambulante begeleiding thuis vanuit de verblijfszorg (het zogenaamde het Volledig Pakket Thuis) blijft achter.
- Jeugdhulp Almere: begeleidingUit onze eigen monitoring blijkt dat de aantallen behandeling (excl. GGZ behandeling) afneemt, ten gunst van begeleiding.
- Jeugdhulp Almere: behandelingUit onze eigen monitoring blijkt dat de aantallen behandeling (excl. GGZ behandeling) afneemt, ten gunst van begeleiding.
- Jeugdhulp Almere: Behandeld wonenUit onze eigen monitoring blijkt een verschuiving van behandeld wonen (wonen met behandeling) naar begeleid wonen. Het ‘volledig pakket thuis’ – op terugkeer naar huis gerichte gezinsondersteuning is nog laag.
- Jeugdhulp: Begeleid wonenUit onze eigen monitoring blijkt we een verschuiving van behandeld wonen (wonen met behandeling) naar begeleid wonen. Het ‘volledig pakket thuis’ – op terugkeer naar huis gerichte gezinsondersteuning is nog laag.
Lasten & baten
x € 1.000
€ 35.658
19,1 %
€ 0
0,0 %