Deze kosten worden onder andere gemaakt voor de bepaling van beleid met betrekking tot ruimtelijke inrichting en verkeersstromen, advisering en de uitvoering van en financiële bijdragen aan regionale overeenkomsten.
Lasten | € 907 |
Baten | € 886 |
Apparaatskosten
Lasten | € 12.682 |
Baten | € 12.682 |
Exploitatie Busvervoer
Voor het openbaar vervoer ontvangt de gemeente een provinciale uitkering. Dit budget gaat naar Keolis voor het uitvoeren van stad- en streekvervoer. Over de besteding van het geld worden afspraken gemaakt en aan de hand hiervan wordt het budget vrijgegeven.
Lasten | € 534 |
Baten | € 534 |
Openbaar Vervoer
Een deel van de uitkering die we van de Provincie ontvangen voor openbaar vervoer gaat bijvoorbeeld naar adviezen met betrekking tot de busvervoer concessie en kleine maatregelen met betrekking tot de infrastructuur.
Lasten | € 2.851 |
Baten | € 1.251 |
Meerjarig infrastructuur programma
Het MIPA is het afwegingskader en meerjarenprogramma voor de infrastructurele projecten. Hieronder vallen onder andere de afspraken met het Rijk over stedelijke bereikbaarheid, onderliggend wegennetwerk A6, aanleg van busbanen en infrastructurele aanpassingen voor fiets en auto.
Lasten | € 404 |
Baten | € 90 |
Overig beleid mobiliteit
Dit dient voor beleidsontwikkeling op gebied van lokaal en regionaal vervoer. Zo wordt hieruit geput voor ontwikkeling van de nieuwe mobiliteitsvisie.
Bedragen X €1.000
Activiteiten | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | ||
Apparaatskosten | 940 | 919 | 907 | 886 | 872 | 851 | 872 | 851 | 872 | 851 | |
Exploitatie Busvervoer | 12.640 | 12.640 | 12.682 | 12.682 | 12.934 | 12.934 | 13.221 | 13.221 | 13.221 | 13.221 | |
Openbaar Vervoer | 191 | 191 | 534 | 534 | 534 | 534 | 534 | 534 | 534 | 534 | |
Meerjarig infrastructuur programma | 1.398 | 1.398 | 2.851 | 1.251 | 1.767 | 1.267 | 308 | 308 | 304 | 304 | |
Overig beleid mobiliteit | 631 | 107 | 404 | 90 | 314 | 0 | 314 | 0 | 314 | 0 | |
Totaal | 15.800 | 15.255 | 17.378 | 15.443 | 16.421 | 15.586 | 15.249 | 14.914 | 15.245 | 14.910 |
Lasten | € 907 |
Baten | € 886 |
Apparaatskosten
De kosten voor bepaling van beleid zijn gebonden aan wettelijke taken en daarom beperkt te beïnvloeden. Dit geldt ook voor de taken in relatie tot verkeer en vervoer. De ruimte om mensen hiervoor efficiënter in te zetten is zeer beperkt, ook in het licht van de groei van de stad.
Lasten | € 12.682 |
Baten | € 12.682 |
Exploitatie Busvervoer
De brede doeluitkering van de provincie moet specifiek aan openbaar vervoer worden besteed. Hierbinnen bestaat enige bestedingsvrijheid, maar het totaal is niet beïnvloedbaar.
Lasten | € 534 |
Baten | € 534 |
Openbaar Vervoer
Voor dit deel geldt hetzelfde als voor het overige deel van de brede doeluitkering van de provincie: dit moet specifiek aan openbaar vervoer worden besteed. Hierbinnen bestaat enige bestedingsvrijheid, maar het totaal is niet beïnvloedbaar.
Lasten | € 2.851 |
Baten | € 1.251 |
Meerjarig infrastructuur programma
Het programma wordt gedekt uit de reserve, grondexploitatie, beheerbudget openbare ruimte en externe cofinanciering (vooral Provincie). In het jaarprogramma worden inhoudelijke keuzes gemaakt. De reservemiddelen zijn afweegbaar, maar tegelijkertijd als cofinanciering benodigd.
Lasten | € 404 |
Baten | € 90 |
Overig beleid mobiliteit
Dit budget is volledig beïnvloedbaar.
- Klanttevredenheid busvervoerDe businfrastructuur in Almere is kenmerkend voor deze stad. De grotendeels vrijliggende busbanen maken dat de stad goed met elkaar verbonden is. Jaarlijks vindt er een klanttevredenheidsonderzoek plaats voor het stads- en streekvervoer waaraan alle vervoerders en lijnen meedoen. De resultaten hiervan kunnen helpen beleid bij te sturen. De indicator laat zien dat de algemene klanttevredenheid de laatste jaren schommelt rond de 7,5.
Lasten & baten
x € 1.000
€ 15.800
12,0 %
€ 15.255
17,0 %