€ 154.697
17,1 %
€ 156.748
17,3 %
Type | Gemeenschappelijke Regeling | ||
Vestigingsplaats | Lelystad | ||
Programma | 3. Ruimte en wonen | ||
Website | |||
Bijdrage programmaplan | De OFGV is een regionale uitvoeringsorganisatie werkzaam op het gebied van milieu. De organisatie geeft voor gemeenten en provincies uitvoering aan diverse wettelijke taken binnen het programmaonderdeel vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH). Hierbij gaat het om het afhandelen van vergunningaanvragen binnen de wettelijke termijnen, houden van toezicht op naleving van wet- en regelgeving en waar nodig handhavend optreden. Tevens wordt door vakspecialisten beleidsinhoudelijk of juridisch advies verstrekt aan partners. Hiermee zorgt de OFGV ervoor dat de veiligheid, leefbaarheid en duurzaamheid van de fysieke leefomgeving behouden dan wel verhoogd wordt. | ||
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente | De wethouder VTH is afgevaardigde in het dagelijks en in het algemeen bestuur van de OFGV namens de gemeente Almere. | ||
Financieel belang | De gemeente Almere heeft 6,52% van het stemrecht in het Algemeen Bestuur van de OFGV. De Almeerse jaarbijdrage aan de OFGV bedraagt circa € 0,75 miljoen. Eventueel meer- of minderwerk is mogelijk en vastgelegd in een dienstverleningsovereenkomst. De gemeente Almere heeft geen inleg gedaan in de vorm van aandelen of verstrekking van leningen en heeft ook geen garantie verstrekt aan de OFGV. Er is wel een meerjarige dienstverleningsovereenkomst aangegaan waarmee de deelnemers zich committeren aan een bepaalde afname verplichting. | ||
Openbaar belang | Het is noodzakelijk om de kwaliteit en professionaliteit van de vergunningverlening, het toezicht, de handhaving en de samenwerking binnen het omgevingsrecht op een hoger peil te brengen. Burgers vragen dit vanuit de behoefte van veiligheid. Bedrijven verlangen dit vanuit de urgentie van onderlinge gelijke behandeling: duidelijke vergunningen, professioneel toezicht en transparante handhaving. Bovendien is regionale samenwerking sinds de inwerkingtreding van de wet Vergunning, toezicht en handhaving voorgeschreven. | ||
Financiële positie | bedragen x €1.000 | ||
begin realisatie 2017 | begroot begin 2018 | begroot eind 2018 | |
Eigen vermogen | 1,9 | 0,9 | 0,9 |
Vreemd vermogen | 4,5 | nnb | nnb |
Resultaat | 0,7 | 0,0 | 0,0 |
Jaarlijkse bijdrage | 1,0 | 0,9 | 0,8 |
Opmerkingen | |||
Risico's en risicobeheersing | De OFGV heeft op basis van een interne analyse de belangrijkste risico’s bepaald en opgenomen in de paragraaf weerstandsvermogen. Op basis van de risicoanalyse heeft de organisatie concrete beheersmaatregelen genomen. |
Type | Gemeenschappelijke Regeling | ||
Vestigingsplaats | Almere | ||
Programma | 3. Ruimte en wonen | ||
Website | |||
Bijdrage programmaplan | Het uitgiftetempo in 2017 heeft zich doorgezet in 2018. Op basis van het aantal belangstellenden dat zich in 2018 heeft gemeld is het de verwachting dat dit uitgiftetempo zich in 2019 zal voortzetten. Het aantal verkochte kavels zal in 2018 uitkomen op +/- 175. In de begroting 2018 is rekening gehouden met € 9,6 miljoen aan grondopbrengsten. | ||
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente | De portefeuillehouder van de centrumgemeente is voorzitter van het Bestuurlijk Overleg Oosterwold. | ||
Financieel belang | De gemeente Almere heeft in totaal € 600.000 (waarvan de helft vanuit het Fonds Verstedelijking Almere) voorgefinancierd. In 2017 is gestart met de terugbetaling van deze voorfinanciering, eind 2018 resteert nog € 482.000. Almere neemt samen met de gemeente Zeewolde deel in de gemeenschappelijke regeling Gebiedsontwikkeling Oosterwold. Naast de voorfinanciering vinden er geen dotaties door de gemeente Almere plaats. Indien de voorziening kostenverhaal Oosterwold onverhoopt negatief wordt, dan zullen de deelnemende partijen financieel moeten bijspringen. | ||
Openbaar belang | Oosterwold komt tot stand in een samenwerking met het Rijk (Rijksvastgoedbedrijf – RVB) en de gemeente Zeewolde. Om de ontwikkelstrategie uit te kunnen voeren is een gemeenschappelijke uitvoeringsorganisatie in het leven geroepen door middel van het oprichten van een gemeenschappelijke regeling in de vorm van een centrumgemeenteconstructie, de Gemeenschappelijke Regeling Gebiedsontwikkeling Oosterwold (GRGO). De gebiedsregisseur is de leidinggevende van deze uitvoeringsorganisatie. De portefeuillehouders Ruimtelijke Ordening van de gemeenten Almere en Zeewolde vormen het Intergemeentelijk Overleg. Dit overleg heeft een coördinerende, afstemmende en besluitvoorbereidende functie ten aanzien van de uitvoering van de regeling. Naast de gemeenten kunnen het RVB, de provincie Flevoland en het Waterschap Zuiderzeeland worden uitgenodigd voor dit overleg. Alsdan hebben zij een adviserende functie zonder stemrecht. Het intergemeentelijk overleg aangevuld met RVB, de provincie Flevoland en het Waterschap Zuiderzeeland wordt het Bestuurlijk Overleg Oosterwold genoemd. De gemeente Almere fungeert hierbij als centrumgemeente en voert de administratie. Afgesproken is dat de constructie van de gemeenschappelijke regeling organisch kan meegroeien met de aanpak van Oosterwold. Bij aanvang is alleen sprake van het overdragen van de taak van het sluiten van Anterieure Overeenkomsten en het behandelen van WOB-en WBP-verzoeken van Zeewolde aan Almere. Op termijn is het mogelijk dat Almere meerdere taken en bevoegdheden van Zeewolde gaat overnemen. Indien dit aan de orde is, zal dit aan de gemeenteraad worden voorgelegd. In de Aanvullende Overeenkomst bij deze regeling committeert het RVB zich aan een aantal afspraken uit deze overeenkomst, die met name het financiële kader en de rol van het Bestuurlijk Overleg betreft. | ||
Financiële positie | bedragen x €1.000 | ||
begin realisatie 2017 | begroot begin 2018 | begroot eind 2018 | |
Eigen vermogen | |||
Vreemd vermogen | 1,7 | 4,7 | 4,7 |
Resultaat | |||
Jaarlijkse bijdrage | |||
Opmerkingen | * Bij de gebiedsontwikkeling Oosterwold betalen initiatiefnemers naast de af te nemen grond een opslag voor het kostenverhaal Oosterwold op grond van een anterieure overeenkomst. Gezien de bestedingsplicht en mogelijke betaalverplichtingen wordt het bedrag gestort in een voorziening. De te maken kosten kunnen dan ten laste van deze voorziening worden gebracht. De verkopen in het gebied Oosterwold nemen toe ten opzichte van voorgaand jaar waardoor de gestorte opslagen in de voorziening ook toenemen. De inkomsten gaan voor de kosten uit waardoor het bedrag in de voorziening toeneemt. In de toekomst middelt dit zich vanzelf uit. | ||
Risico's en risicobeheersing | Indien de kavelverkoop (lees: het afsluiten van Anterieure Overeenkomsten door initiatiefnemers) stagneert bestaat de kans dat de uitgaven de inkomsten overstijgen. Dit zal echter niet van het ene op het andere moment plaats vinden. Zodra Oosterwold is gerealiseerd bestaat een terugbetalingsverplichting aan de initiatiefnemers indien de baten veel hoger blijken te zijn dan de kosten. Door middel van tussentijdse rapportages wordt de financiële stand van zaken bewaakt. Ook wordt hierbij de stand van de voorziening meerjarig op basis van prognoses in de gaten gehouden. De rapportages worden met de gebiedsmanager besproken. Daarnaast wordt twee keer per jaar de financiële stand van zaken besproken in het Bestuurlijk Overleg Oosterwold. De gemeente Almere fungeert als centrumgemeente. Rapportage over Oosterwold vindt plaats in de jaarrekening onder Programma Ruimte en Wonen. |
Type | Vennootschap onder Firma | ||
Vestigingsplaats | Almere | ||
Programma | 3. Ruimte en wonen | ||
Website | |||
Bijdrage programmaplan | Ibba Lieven de Key stimuleert het Particulier Opdrachtgeverschap voor starters met een inkomen rond het modaal inkomen (circa € 27.000-€40.000). Met de kennis van de gemeente en corporatie in de Vof worden de deelnemers door projectmatige sturing en met behulp van het verstrekken van startersleningen in staat gesteld een eigen huis te realiseren. | ||
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente | Om kennis te borgen en extreme kosten te voorkomen, bestaat de directie van de VOF IbbA Lieven de Key uit een ambtelijk vertegenwoordiger van Almere en een directielid van Lieven de Key. | ||
Financieel belang | * De gemeente Almere draagt voor de eerste 380 kavels IbbA start/basis 50% van het financieel risico. Voor de start/basis kavels boven de 380 en voor de kaveltypes plus, extra, vrijstaand draagt Almere het gehele financiële risico. Het directe financieel gemeentelijk belang is voor de IbbA start-financieringen 1.0 afgedekt door een naar de VOF gestorte risicovoorziening van € 4.250 per kavel, ten laste van de betreffende grondexploitatie. (Verder wordt als achtervang een voorziening aangehouden van € 5.750 per kavel). * Voor de IbbA plus wordt ten behoeve van het risico een bedrag van € 6.000 per kavel gestort naar de VOF vanuit de reserve IbbA plus. Naast het financieringsrisico draagt de gemeente voor 50% risico in de eventuele tekorten die kunnen ontstaan op de bedrijfsvoering van de VOF IbbA Lieven de Key. * Voor de IbbA plus 2.0 regeling wordt per kavel € 2.000 als 50% risicobijdrage gestort naar de VOF. De Key heeft aangegeven dat geen nieuwe IbbA-verplichtingen kunnen worden aangegaan. De 380 woningen grens is bereikt, Almere draagt nu voor 100% het risico. De Almeerse afdracht aan de VOF bedraagt nu € 4.000 per kavel. | ||
Openbaar belang | Stimuleren van particulier opdrachtgeverschap voor starters met een inkomensgroep tot het niveau van beneden tot net boven modaal inkomen (circa € 27.000 tot €40.000). | ||
Financiële positie | bedragen x €1.000 | ||
begin realisatie 2017 | begroot begin 2018 | begroot eind 2018 | |
Eigen vermogen | 4,3 | 4,3 | 4,3 |
Vreemd vermogen | 15,8 | 15,8 | 15,8 |
Resultaat | 0,3 | 0,3 | |
Jaarlijkse bijdrage | nvt | nvt | |
Opmerkingen | |||
Risico's en risicobeheersing | Financiële risico’s zijn afgedekt middels voorzieningen binnen de Vof en op de balans van de gemeente. Jaarlijks wordt bij de jaarrekening een risicoscan gemaakt van de waardeontwikkeling van het vastgoed op basis van taxaties bij de verkoop van tranches versus de ontwikkeling van de schuldpositie. |
Type | Vennootschap onder Firma | ||
Vestigingsplaats | Almere | ||
Programma | 3. Ruimte en wonen | ||
Website | |||
Bijdrage programmaplan | Ibba Ymere stimuleert het Particulier Opdrachtgeverschap voor starters met een inkomen rond het modaal inkomen (circa € 27.000-€40.000). Met de kennis van de gemeente en corporatie in de Vof worden de deelnemers door projectmatige sturing en met behulp van het verstrekken van startersleningen in staat gesteld een eigen huis te realiseren. | ||
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente | Om kennis te borgen en extreme kosten te voorkomen is besloten om een ambtelijk vertegenwoordiger van Almere aan te wijzen als gevolmachtigd directeur in de VOF IbbA. Deze aanwijzing is verbreed tot de VOF IbbA Ymere en voor de benodigde acties ter uitwerking, zoals het aangaan van een samenwerkingsovereenkomst met Ymere. | ||
Financieel belang | De gemeente Almere en Ymere dragen beide het risico van de IbbA start-financieringen in Nobelhorst. Binnen de grondexploitatie Hout/Noord is een bedrag van € 7.500 per kavel gereserveerd voor maximaal 150 kavels ten behoeve van de gezamenlijke storting in de VOF IbbA Ymere. Al naar gelang de fasering van uitgiften zullen stortingen ten laste van de grondexploitatie worden gebracht. Bij een lagere risicodekking per kavel wordt het verschil in een afzonderlijke voorziening bij de gemeente ondergebracht. Bij een hogere risicodekking per kavel dan de afgesproken € 7.500 per kavel zullen beide partijen voor 50% bijdragen aan dit verschil. Op dit moment is het risicoprofiel € 4.000 per kavel, wat betekent dat gemeente Almere € 4.000 per kavel direct in de VOF stort en € 3.500 per kavel in de voorziening achterhoud. | ||
Openbaar belang | Het stimuleren van het particulier opdrachtgeverschap (PO) voor starters met een inkomensgroep tot het niveau van beneden tot net boven modaal inkomen (circa € 27.000 tot € 40.000). | ||
Financiële positie | bedragen x €1.000 | ||
begin realisatie 2017 | begroot begin 2018 | begroot eind 2018 | |
Eigen vermogen | -0,1 | -0,0 | -0,0 |
Vreemd vermogen | 2,7 | 2,7 | 2,7 |
Resultaat | -0,0 | -0,0 | |
Jaarlijkse bijdrage | nvt | nvt | nvt |
Opmerkingen | N.B. Cijfers op basis jaarrekening 2017 | ||
Risico's en risicobeheersing | Periodiek wordt bij de jaarrekening een risicoanalyse gemaakt van de uitwerking van de schuldpositie en de aflossingssituatie en mogelijkheden van leningen aan de deelnemers. Ter afdekking van het risico staat de risicovoorziening. De accountant van de Vof toetst onder meer deze gegevens inclusief de risicoanalyse bij de controle op de jaarrekening van de VOF IbbA Ymere. |
x € 1.000
€ 154.697
17,1 %
€ 156.748
17,3 %